Udgivet 14. oktober 2025
Læsetid 1 minut

Ny WLTP-måling fra 2026: Hvad betyder det for plug-in hybridbiler?

Fra 2026 ændres den officielle WLTP-målenorm (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) for plug-in hybridbiler – en ændring, der får stor betydning for både bilimportører, forhandlere og kunder.

De nye krav betyder, at CO₂-udledningen for mange plug-in hybridbiler (PHEV) vil stige markant på papiret, selvom teknologien i sig selv ikke ændrer sig.

Men der er en vigtig detalje, som mange overser: De nye regler gælder kun for nye biler – ikke brugte.

Utility factor ændres

Kernen i ændringen handler om den såkaldte utility factor.
Den viser, hvor stor en del af kørslen, der forventes at ske på eldrift kontra benzin.

I dag antager WLTP-normen, at plug-in hybridbiler kører en stor del af tiden på strøm. Det giver en lav gennemsnitlig CO₂-udledning – og dermed adgang til lavemissionsrabat i registreringsafgiften.

Fra 2026 bliver den antagelse langt mere realistisk – og langt mindre fordelagtig.

År Utility faktor CO₂-udledning
2025 0,85 21 g CO₂/km
2026 0,55 63 g CO₂/km
2027 0,35 91 g CO₂/km

Det betyder, at fossilt forbrug kommer til at fylde mere i beregningen. Mange PHEV’er, som i dag ligger under 50 g CO₂/km, vil derfor ikke længere blive betragtet som lavemissionsbiler.

 

Kun nye biler rammes – brugte bevarer fordelen

Ændringen gælder kun nye biler, der typegodkendes fra 2026 og frem.
Brugte biler, som allerede er målt efter den gamle WLTP-norm, beholder deres oprindelige CO₂-tal og dermed status som lavemissionsbiler.

Det betyder, at:

  • En brugt plug-in hybrid, registreret inden 2026, stadig kan nyde godt af lav registreringsafgift.
  • En ny, tilsvarende model, registreret efter 2026, kan blive væsentligt dyrere på grund af højere CO₂-tal.

 

Konsekvenser for markedet

Ændringen kan få flere effekter:

  • Større efterspørgsel på brugte PHEV’er, der er målt efter den gamle norm.
  • Lavere efterspørgsel på nye PHEV’er, som mister afgiftsfordelen.
  • Fortsat øget interesse for rene elbiler, der ikke påvirkes af ændringen.

Forhandlere bør derfor være opmærksomme på, hvordan denne ændring kan bruges aktivt i salgsdialogen – både i forhold til lagerbiler og brugtvognssalg.

nyheder i din indbakke

Klar til at digitalisere din forretning?

Kontakt os