Sådan stiger afgiften på hybrid- og plugin-hybridbiler på under 50 gram CO2
Hvornår kan det bedst svare sig for kunden at købe en hybrid- eller en plugin-hybridbil, når afgiften på lav-emissionsbiler (biler med CO2-udledning på under 50 gram CO2) stiger år for år?
I flere år har registreringsafgiften for lav-emissionsbiler været reduceret som en del af den grønne omstilling af vejtransporten i Danmark, men i 2035 er det planen, at afgiften helt skal udfases, da man fra politisk side i stedet ønsker at satse på en fuld elektrisk vognpark.
Hvad er der helt konkret sket med afgiften for hybrid- og plugin-hybridbiler under 50 gram CO2 i 2022?
- Afgiften er steget fra 45 % i 2021 til 50 % i 2022. Planen er desuden, at frem mod 2025 skal afgiften stige med 5 % yderligere hvert år, hvorefter afgiften gradvist bliver indfaset frem mod 2035.
Nedenfor kan du se udviklingen i den årlige ændring i afgiften:
Registreringsafgift 2022 | 50 % af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2023 | 55 % af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2024 | 60 % af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2025 | 65 % af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2025-2030 | Afgiften indfases med tre procentpoint pr. år |
Registreringsafgift 2030-2035 | Afgiften indfases med fire procentpoint pr. år |
Registreringsafgift 2035 | Afgiften vil være fuldt ud indfaset |
- Derudover er CO2-tillægget steget til 250 kr./gram siden 2021 (en stigning på 2-3 %).
- Bundfradraget på 21.700 kr. er blevet indeksreguleret (et fald på 2-3 %).
- Bundfradraget til lav-emissionsbiler er faldet fra 50.000 kr. i 2021 til 48.750 kr. i 2022.
- Batterifradraget pr. kWh er faldet fra 1.700 kr. til 1.300 kr., svarende til et fald på 76.500 kr. i 2021 til 58.500 kr. i 2022.
Hvad er der helt konkret sket med afgiften for hybrid- og plugin-hybridbiler under 50 gram CO2 i 2022?
Pris i 2021 | Pris i 2022 | Forventet pris i 2023 |
250.000 kr. | 260.358 kr. | 270.716 kr. |
350.000 kr. | 364.836 kr. | 379.672 kr. |
450.000 kr. | 469.313 kr. | 488.626 kr. |
550.000 kr. | 573.791 kr. | 597.582 kr. |
650.000 kr. | 678.268 kr. | 706.536 kr. |
Priserne er udregnet på baggrund af en beregning på en plugin-hybridbil med batteri på 11,34 kWh og et CO2-tal på 32 g. pr. km
Hvad er der helt konkret sket med afgiften for hybrid- og plugin-hybridbiler under 50 gram CO2 i 2022?
Som tallene viser, bliver det kun dyrere og dyrere at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en hybrid- eller plugin-hybridbil.
Overvejer kunden at skifte sin nuværende bil med en hybrid- eller plugin-hybridbil, kan det derfor svare sig for vedkommende at købe bilen hurtigst muligt og gerne inden udgangen af 2022, inden afgiften igen stiger.
Husk, du kan altid få hjælp af os til at fastsætte fuldafgiften og dermed slippe for dokument- og tidsbesvær.